Svenska influencers

En influencer definieras som en opinionsbildande individ som påverkar attityder och handlingar hos personerna som följer dem. Dessa individer inspirerar och har makten att påverka beteendet hos sina följare. Termen uppkom för att beskriva den nya tidens digitala opinionsbildare. Även om begreppet influencer är modernt har dock fenomenet funnits längre än sociala medier. Coco Chanel tillhörde 1920-talets modeikoner som starkt influerade modet på den tiden med den lilla svarta och kostymbyxor för kvinnor. Idag brukar en framgångsrik influencer kännetecknas av att individen är en känd profil på sociala medier. Influencer marketing är en snabbt växande marknadsföringsstrategi där företag riktar sig mot potentiella konsumenter via influencers. Influencers som marknadsför en produkt eller tjänst har en större trovärdighet jämfört med traditionell reklam. Företag som samarbetar med influencers kan också dra nytta av influencers varumärke och följare för att marknadsföra sina produkter. Bland Sveriges största influencers återfinns Anna Nyström, Rachel Brathen, Kenza Zouiten, Bianca Ingrosso och Therése Lindgren.

Stora svenska influencers

Stora svenska influencers

Stora svenska influencers

Anna Nyström räknas som Sveriges största influencer med 8.5 miljoner följare på Instagram. Hon är en hälso- och fitnessprofil som driver en blogg samt ett Youtubekonto utöver sitt Instagramkonto. Anna startade sitt konto på Instagram 2013 i samband med att hon började träna och hennes inlägg fokuserar främst på hälsa och fitness. Hon förklarar på sin blogg att hon älskar att fotografera och att hennes kreativitet gjorde det naturligt för henne att börja dela med sig om sin hälsoresa på Instagram.

En annan av Sveriges största influencers är Rachel Brathen som driver Instagramkontot yoga_girl. Hon utövar yoga och många av hennes inlägg på Instagram är kopplade till yoga, men även personlig utveckling. Hon lever på ön Aruba och driver där en yogastudio. Rachel började posta bilder för sin familj och sina vänner men relativt snabbt efter att hon startat sitt Instagramkonto började hennes följarantal växa. Hon har valt att inte marknadsföra produkter utan lever på att driva yogautbildningar och retreats.

Kenza Zouiten har 1.8 miljoner följare på Instagram och driver en av Sveriges största bloggar som hon startade 2006. Redan som 16-åring blev hon uppmärksammad i den svenska tidningen Metro för sitt stora följarantal på bloggen. Hon har också grundat det digitala modehuset Ivyrevel som omsatte 43 miljoner kronor 2018. Tillsammans med influencerkollegan Dani Pavlica hade hon under 2019 en podcast som handlar om deras liv som blivande mammor.

Bianca Ingrosso driver ett Instagramkonto med 1.1 miljon följare och har tidigare även haft en välbesökt blogg. Hon har tillsammans med sin mamma Pernilla Wahlgren tv-serien Wahlgrens värld som sänds på kanal 5. Bianca har startat sminkmärket Caia Cosmetics tillsammans med sin agent Vanessa Lindblad. Under nästan två års tid hade Bianca en podcast tillsammans med influencern Alice Stenlöf.

Therése Lindgren är framförallt känd för sin Youtube-kanal med över 1 miljon prenumeranter. Hon har släppt två böcker om psykisk ohälsa och veganism. Therése har även startat skönhetsmärket Indy Beauty. Hon arbetade tidigare som säljare men blev sjukskriven för depression under 2013. Under slutet av sjukskrivningsperioden startade hon sin Youtubekanal där hon främst lägger upp vloggar om skönhet.

.